Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

 

 

Att göra om det förflutna (I)

Totalitarismen är fascinerad av det förflutna. Denna art av politik strävar alltid efter att göra om historiens bilder och berättelser så att de egna ställningstaganden ser ut att  bekräftas som resultat av djuptgående processer. De mest  våldsamma totalitära strömmarna  försöker helt enkelt  sudda bort det förflutnas  spår, så som IS gjorde. Andra envisas att  på nytt bearbeta texter och bilder som talar om forna tider. Hitler, Stalin,  Mao och de röda khmererna  var mästare på området.

Men  passionen för historien är också närvarande  i mindre dramatiska sammanhang. Nutidens politik tycker om att spegla sig själv i historien och tillåter sig ofta att tolka gamla händelser och gestalter  på ett smickrande sätt för sig själv.

Under 1800-talet  och en stor del av 1900-talet präglades  historiska skrifter och skolböcker av tydliga nationalistiska tankar och detta hände  i många  mer elle rmindre  demokratiska stater. I andra hälften av 1900-talet  präglades väldigt stora delar av den historiska debatten av marxismen. Sedan plötsligt blev postmodernismen helt dominerande i Västvärlden. Och  den  hävdade bestämt  att det egentligen är omöjligt att  objektivt beskriva  det förflutna.

Sommaren 1989 ägde rum i Stockholm  en internationell  teaterhistorisk  kongress. Talare efter talare gick upp i talarstolen och predikade: det går inte att beskriva och  analysera det förflutna, all mänsklig erfarenhet är  egentligen bara ord, diskurs, vi  präglar allt vi försöker gestalta med våra egna erfarenheter. Kongressens slutsats verkade vara: lägg ner  kurser och forskningsprojekt, historien är faktiskt en omöjlighet. Detta hände just  när studenternas uppror ockuperade   Himmelska Fridens Torg och när pansarvagnarna  krossade de  ungas kroppar och drömmar. Jag tänkte då på den teaterhistoriska kongressens sofistikerade  postmodernister och på det  stöd till diktaturer  som deras  teorier så generöst  erbjöd. Mina kollegor teatervetarna  verkade inte ha begripit en enkel sanning: en  välgrundad historieskrivning är ett vapen mot alla sorters  förtryck.

Så många år efter dessa händelser återkommer debatten om historieskrivningen i  politiken, den här gången i strömmen av antirasistiska protester. Och en gång till blir det nödvändigt att tala om betydelsen av  en någorlunda balanserad och förnuftig  relation till vårt  förflutna. Nej, vi ska inte sudda bort namn och händelser ur  offentilghetens  arena. Och vi ska inte längre låta oss styras av ideologiska modevågar.


Vi ska sträva efter  en syn på historien som inte blundar inför dåtidens grymheter  samtidigt som den försöker klarsynt  studera  rörelserna, förändringarna  och motsättningarna som förde  samhället mot vår egen tid. Vad vi behöver är  just  klarsynthet,  förmåga att titta äldre tider rakt i ansiktet och se både  deras  skapande och deras  destruktiva  sidor. Och för att kunna göra det behöver  vi  gång på gång försöka återbygga  händelseförlopp och ställningstaganden  med så mycket  objektivitet som vi lyckas mobilisera. En del historiker aktiva mot slutet av 1900-talet  har skänkt världen verk som  bevisar: det går att analysera historien på ett lugnt, rationellt, objektivt sätt. Om två av dessa historiker skriver jag i nästa artikel.

 

 

Att göra om det förflutna (I)

Totalitarismen är fascinerad av det förflutna. Denna art av politik strävar alltid efter att göra om historiens bilder och berättelser så att de egna ställningstaganden ser ut att  bekräftas som resultat av djuptgående processer. De mest  våldsamma totalitära strömmarna  försöker helt enkelt  sudda bort det förflutnas  spår, så som IS gjorde. Andra envisas att  på nytt bearbeta texter och bilder som talar om forna tider. Hitler, Stalin,  Mao och de röda khmererna  var mästare på området.

Men  passionen för historien är också närvarande  i mindre dramatiska sammanhang. Nutidens politik tycker om att spegla sig själv i historien och tillåter sig ofta att tolka gamla händelser och gestalter  på ett smickrande sätt för sig själv.

Under 1800-talet  och en stor del av 1900-talet präglades  historiska skrifter och skolböcker av tydliga nationalistiska tankar och detta hände  i många  mer elle rmindre  demokratiska stater. I andra hälften av 1900-talet  präglades väldigt stora delar av den historiska debatten av marxismen. Sedan plötsligt blev postmodernismen helt dominerande i Västvärlden. Och  den  hävdade bestämt  att det egentligen är omöjligt att  objektivt beskriva  det förflutna.

Sommaren 1989 ägde rum i Stockholm  en internationell  teaterhistorisk  kongress. Talare efter talare gick upp i talarstolen och predikade: det går inte att beskriva och  analysera det förflutna, all mänsklig erfarenhet är  egentligen bara ord, diskurs, vi  präglar allt vi försöker gestalta med våra egna erfarenheter. Kongressens slutsats verkade vara: lägg ner  kurser och forskningsprojekt, historien är faktiskt en omöjlighet. Detta hände just  när studenternas uppror ockuperade   Himmelska Fridens Torg och när pansarvagnarna  krossade de  ungas kroppar och drömmar. Jag tänkte då på den teaterhistoriska kongressens sofistikerade  postmodernister och på det  stöd till diktaturer  som deras  teorier så generöst  erbjöd. Mina kollegor teatervetarna  verkade inte ha begripit en enkel sanning: en  välgrundad historieskrivning är ett vapen mot alla sorters  förtryck.

Så många år efter dessa händelser återkommer debatten om historieskrivningen i  politiken, den här gången i strömmen av antirasistiska protester. Och en gång till blir det nödvändigt att tala om betydelsen av  en någorlunda balanserad och förnuftig  relation till vårt  förflutna. Nej, vi ska inte sudda bort namn och händelser ur  offentilghetens  arena. Och vi ska inte längre låta oss styras av ideologiska modevågar.


Vi ska sträva efter  en syn på historien som inte blundar inför dåtidens grymheter  samtidigt som den försöker klarsynt  studera  rörelserna, förändringarna  och motsättningarna som förde  samhället mot vår egen tid. Vad vi behöver är  just  klarsynthet,  förmåga att titta äldre tider rakt i ansiktet och se både  deras  skapande och deras  destruktiva  sidor. Och för att kunna göra det behöver  vi  gång på gång försöka återbygga  händelseförlopp och ställningstaganden  med så mycket  objektivitet som vi lyckas mobilisera. En del historiker aktiva mot slutet av 1900-talet  har skänkt världen verk som  bevisar: det går att analysera historien på ett lugnt, rationellt, objektivt sätt. Om två av dessa historiker skriver jag i nästa artikel.

Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :