Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Ny eller gammal järnridå?

Putin har dragit ned järnridån, symptomen på den välkända sovjetiska sjukdomen är lätt att känna igen: förbjudna böcker och förbjudna författare, förstärkning av polis och militär i landet och vid gränserna, straffkolonier, Gulag återbyggt. Frågan är: nöjer han sig med detta eller kommer han att resa nya och allt hårdare system för övervakning och angiveri?
Indirekt har jag fått uppleva mötena med det stalinistiska sovjetiska systemet vid några få tillfällen. Mot slutet av 60-talet – var det 67 eller 68? – fick jag följa med den rumänska Bulandra-teatern på turné i Moskva. Det var i december, det var kallt, det hade snöat men staden var otroligt välstädat; bara spår av pudersnö täckte gatorna. Vad som förvånade mig var tystnaden: man hörde människornas steg på den tunna snöslöjan men man hörde inga röster. Jag vandrade mycket i staden omringad av denna tunga tystnad. Jag var också förvånad över frånvaron av blickar eller leenden. Invånarna verkade undvika all kontakt med den främmande varelse jag var – jag undrade om jag hade blivit osynlig. 
Den tunga tystnaden följde mig inne i teatersalongerna. Jag gick självklart till de mest kända avantgarde ensemblerna – Ljubimovs Taganka och Efros unga teater. I den första såg jag Peter Weiss dokumentärdrama om Auschwitzrättegångarna, ”Rannsakningen”, i den andra Michael Bulgakovs berättelse om Molières liv. Bara valet av texter var en modig handling: Brezjnev hade inte än förstärkt sin ledarposition, en osäker liberalisering tillät föreställningarna. (Samma år blev Tarkovskjis film om Rubljov färdig för at snart efteråt bli förbjuden.) Också under dessa teaterkvällar upplevde jag den tunga tystnaden; det var som om hela publiken höll andan från första repliken till avslutningens ridå. Folk kom till dessa föreställningar och tog emot spelets budskap med djup skräck , åskådarna bekräftade genom sin koncentrerad tystnad ett faktum: de kände igen våldet, förtrycket, den oavbrutna skräcken. Det var inte Hitlers nazism eller Ludovic den XIV de tänkte på – de såg den sovjetiska världen speglas i dessa historiska mardrömmar.
Nu har Putin på nytt öppnat portarna till den tunga tystnaden – den kontinuerliga skräckens tystnad av sten. Trots det! Berget av blommor på Navalnjis grav vittnar om levande motstånd. Jag tänker på Ljubimovs och Efros` föreställningar och lyssnar till  hoppets viskningar.
 

Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :