Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

 

Att göra om det förflutna (II)

Två författare  präglade mot slutet av 1900- talet  bilden av människans relation till sig själv och till världen: Norbert Elias och Zygmunt Bauman. Båda var sociologer fascinerade av  dramatiska förändringar i västvärlden, båda  hade tillbringat en stor del av livet i exil, och båda lyckades  gestalta  en ny berättelse om dåtid och nutid.

Elias  analyserar  ytterst detaljerat och exakt  västvärldens civilisation och dess långsamma växande från och med medeltiden till det moderna  samhällets bildande. Han  ser människans närvaro  som  skapad av ett  oerhört omfattande nätverk av reaktioner, relationer, handlingar och tankar i ständig rörelse och oavbruten förändring.  Själv använder han  inte begreppet objektiv när han definierar sin syn på det  förflutna, han betraktar motsättningar som de mellan objektivt-subjektivt, yttre-inre, samhälle-individ   som förenklingar,   begränsningar: helst  vill han  skriva  med medvetet sökt avstånd  till allt han har grävt fram ur dokument och vittnesmål , han tycker att  distansieringen  ger klarsynthet och befriar förmågan att noggrant iaktta och studera  gester, handlingar, vanor från försvunna tider.

Den civilisationshistoria som Elias skriver  grundar sig  på denna lugna betraktelse av fakta och beteenden. Hans mycket omfattande böcker  talar om t ex beteendet vid matbordet, attityden till de naturliga behoven, beteendet  i sovrummet, centraliserade och decentraliserade krafter i medeltida maktapparaten  o s v. Denna ytterst rika resa igenom tiderna följer  en bestämd riktning: Elias studerar västvärldens  relation till våldet och de processer som med tiden skapar allt mer självbehärskning hos  västerländernas invånare.  Berättelsen  börjar i medeltidens allmänt rådande aggressivitet för att avsluta med betraktelser om det statliga våldsmonopol som den moderna tiden  har grundad.            

Dessa i dag berömda  böcker - ”Sedernas historia” och ”Från svärdet till plikten”-  publicerade i Schweiz mot slutet av 30-talet blev mycket uppskattade många år senare; de kan fortfarande betraktas som givande vägvisare i en nutid som  försöker  tolka det förflutna för att bättre förstå sig själv. Men  här kan man inte  finna en  analys av moderna  stater byggda på våld –  totalitära stater  med skrämmande förmåga att omvandla  våldsmonopolet  i allmänrådande terror. Jag fann   övertygande svar till frågorna  om det  totalitära statliga våldsmonopolet hos Zygmunt Bauman i hans välkända bok ”Auschwitz  och det moderna samhället”.

Vad Bauman bevisar är att  nazismen och dess brott  inte  utgjorde ett slags fall tillbaka  till  barbariet, utan var  resultat av  en  förvrängd  avancerad modern civilisation. Förintelsen skulle aldrig ha varit möjlig utan modern teknik, moderna transportmedel,  modern  organisation, modern byråkrati.  Judeutrottningen  hade sina rötter i  ett   tänkande  som betraktade sig själv som helt rationellt och som ville  vara totalt befriad från moral.  Bauman skriver:

”...långt innan nazisterna byggde gaskamrarna försökte de att, på Hitlers order, utrota sina egna mentalt sjuka eller kroppsligt handikappade landsmän genom ”dödshjälp” (med orätt kallad eutanasi) och avla fram en högre ras genom organiserad korsning av rasmässigt överlägsna kvinnor med rasmässigt överlägsna män (eugenik). Dessa försök var liksom judemorden ett sätt att utöva rationell samhällsledning. Och ett systematiskt försök att i dess tjänst använda den tillämpade vetenskapens inställning, filosofi och regler.”

 

Varför tala om dessa böcker just nu? Därför de erbjuder spännande synsätt och omintetgör många av de vanligaste föreställningarna om det förflutna. Hos Elias och Bauman kan man lära sig att närma sig den historiska berättelsen utan att förvandla den i en spegel för oss själva och vår tid - så som en del  antirasister  gör i dag. Böckerna bygger på  ansträngningen att se både de skapande och de destruktiva krafterna i det förflutna. Vi ska inte söka djävlar och änglar i historiens berättelser, vi ska försöka skaka av oss myterna – både de nationalistiska och de marxistiska – och se  vilka onda och goda  rörelser och krafter som har skapat oss. Det är självklart att ett sådant arbete leder till ständiga återuppteckningar av det förflutna.

 

När jag började förbereda min bok om extremismen behövde jag läsa Hitlers ”Mein Kampf”. Snart upptäckte jag att det var svårt att finna boken på bibliotek, i  bokhandel eller  antikariat. Slutligen hittade jag en mycket gammal upplaga  på riksdagens bibliotek. Hur skulle jag kunnat studera extremnationalismens förödande verka utan att  med möda gå  igenom hela denna text, egentligen  ett vrål av hat, en orgie i destruktivitet? Vi behöver inte censur eller självcensur när vi diskuterar  historiska erfarenheter.  Antirasismens  våg  blir en skapande kraft bara om vi lyckas befria den av extremistiska tendenser.

 

Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :