Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Karin Olsson skriker i Expressen ”Sverige kan inte bäras av halvanalfabeter” (26/08/2020). Therese Eriksson  tog upp samma tema i Svenska Dagbladet under rubriken ”Sveket mot barnen” (21/08/2020). En dyster bild av en skola som inte lär barnen att läsa och skriva presenterades nyligen av Utbildninigsradios program ”Skrivglappet”.   Men långt innan debattörerna  citerade  här hade kommit till världen rasade  skoldebatten  med stor intensitet. Det hela hade börjat redan under  70-talet.
 Så fort jag hade lyckats komma in i svenska språket  fick jag  undervisa  på olika studieförbund  ungdomar som ville bli skådespelare. Här kommer  en  beskrivning av dessa  erfarenheter: ”Det tog inte lång tid förrän jag upptäckte att några elever – som hade gått igenom hela grundskolan – egentligen inte kunde  läsa: med stora svårigheter lyckades de trevande stava sig igenom en text. Vad hade hänt med den svenska skolan?” Min bok ”Extremismens förödande charm” från 2011 analyserar  bland annat den svenska skolans förfall. Det var inte första gången  jag angrepp ämnet. Under hela 80-talet och långt in i 90-talet hade jag tagit upp frågorna i  kolumner publicerade på DN:s ledarsida, i tidskriften ARTES,  i boken ”Barn utan rötter”  (Rabén&Sjögren 1983)  och i många föreläsningar och offentliga debatter . Men debatten visade sig vara hopplös.  Den offentliga svenska skolvärlden ville inte se eller höra  alla fakta som talade om en skola i förfall.
Innan debatten går vidare vill jag påminna om några grundläggande principer.  Förmågan att läsa och skriva flyttande, utan svårighet -  och detta gäller vilken sorts text som helst -  utgör en av barnens grundläggande rättigheter. Denna förmåga kan inte utvecklas utan träning. Vi kastar inte barnen i djupt vatten innan de har tränat simning. Skolan bör  erbjuda eleverna många och ofta upprepade moment av träning när det gäller läs- och skrivfärdigheterna.  Denna träning  försummas systematiskt av dagens svenska skola. De flesta av lågstadiets lärare har själva inte tränat tillräckligt för att kunna leda elevernas utveckling. Detta är resultatet av en dogmatisk pedagogik som har styrt Sverige under nästan ett halvsekel. När ska vi kunna befria oss från detta antiintellektuellismens  tyranni?
 

Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :