Ska Sverige fortsätta producera ahlvanalfabeter?
Elever som lämnar skolan utan att effektivt kunna läsa: larmsignalerna om detta obegripliga misslyckande upprepas regelbundet sedan decennier. Barnen går över den första fasen i lästräningen, de lär sig känna igen bokstäverna, lyckas stava sig igenom en kort och enkel text, men stannar på denna nivå. Som tonåriga och unga vuxna går de in i samhället bärande på en tung handikapp. Om detta har nyligen Sven-Eric Liedman skrivit i DN:s etidning där han citerade pedagogen och läsambassadören Anne-Marie Körlings bittra iakttagelse: ”När de unga väl avslöjat bokstävernas hemlighet tror många att saken är klar. De kan läsa. I en klass var det bara en liten minoritet som verkligen kunde läsa och inte bara stava sig fram.”
Om denna katastrof har jag skrivit och talat i nästan 50 år. Ämnet tog mycket utrymme i min första svenska bok, "Barn utan rötter” ( Rabén&Sjögen 1983). ”Den gamla skolan syndade mot sina elerver och mot litteraturen när den upphöjde förberedelsen till ändamål – alltså när den mekaniska läsningen och den mekaniska beskrivningen av texten gjordes till litteraturundervisningens högsta syfte, vilket bara kunde döda elevernas intresse för litteraturen. Den nya skolan är oftare frestad att helt utesluta alla mekaniska lässtunder från arbetet, vilket leder till lika förödande resultat...” Mycket senare i ”Extremismens förödande charm” ( Forum 2011), tar jag upp diskussionen om läskunnighet i två kapitel (med talande rubriker: ”Det röda Sverige” och ”Skoldebatternas bataljer”). Jag berättar om den chock jag upplevde när jag undervisade blivande skådespelare på olika studieförbund i mitten av 70-talet.” Det tog inte lång tid innan jag upptäckte att några elever – som hade gått igenom hela grundskolan – egentligen inte kunde läsa: med stora svårigheter lyckades de trevande stava sig igenom en text. Vad hade hänt med den svenska skolan?”
Halvanalfabetismen återkommer med jämna mellanrum i debatterna och slutsatsen är mer än självklar: decennier har gått och skolans misslyckanden har hela tiden varit kända men ingen stor förbättring har ägt rum, många skolor fortsätter att systematiskt producera okunnighet när det gäller elevernas förmåga att läsa. Denna blinda gång allt djupare in i mörkret har varit analyserad av många , professor emeritus Inger Enkvist har ägnat en stor del av sitt liv åt studier om skolans kriser, men en klar och bestämt vilja att rätta till misstagen har inte lett till nödvändiga återgärder. Hur förklaras denna blindhet? Varför kan inte skolpolitikerna, lärarna och föräldrarna handla för att rätta till misstag kända sedan tiotals år?
Våra barn och våra unga medmänniskor har rätt att komma in i vuxenåldrarna utrustade med alla redskap nödvändiga för ett skapande liv. Vi behöver agera tillsammans för att rätta till de senaste decenniernas misstag. Lästräningen - och förresten också skrivträningen, de två färdigheterna är intimt kopplade till varandra - behöver mycket större uppmärksamhet än hittills, alla barn har rätt att verkligen bemästra de grundläggande kunskaperna när det gäller att läsa och skriva. Vi står inför en kommande och mycket viktig valkampanj. Låt oss göra denna kampanj till en organiserad och stor gemensam aktion: det är dags att göra slut på halvanalfabetismen!